– Besöksnäringen är en av de näringar som har det tuffast under rådande pandemi. Därför är det viktigt med en strategi som ger framtidstro och hopp. Vår strategi är långsiktig och tar sikte på 2035, säger näringslivsutvecklaren Mattias Jighede.
Mölndal har redan i dag en stark och kontinuerligt växande besöksnäring. Att läget i regionen, med Göteborg som närmaste granne, alldeles intill Liseberg, spelar en stor och viktig roll säger sig självt.
– Vi är ett mycket bra komplement till den stora destinationen Göteborg. Vi har flera egna starka besöksmål, aktiviteter och event som kan locka långväga besökare. Kanske för ett andra eller tredjedags besök, efter att först ha klarat av Göteborg säger Mattias Jighede.
Gunnebo Slott och Trädgårdar, Kvarnbyn, Åbytravet och Hills Golf & Sports Club är välbekanta besöksmål.
– Men här finns många fler och nu lägger vi med den nya strategin ännu större fokus på att förstärka Mölndal som besöksdestination, säger Mattias Jighede.
Det har funnits, menar han, tydliga behov av att samla besöksnäringen under en gemensam flagg. Det har nu genomförts med konceptet Upplev Mölndal.
– Men vi vill nå fler genom att på olika sätt ta vara på och stärka Mölndals attraktionskraft, att få människor att vilja besöka, bo och verka i vår stad. Med ökad attraktion påverkas även företag att vilja etablera med fler arbetstillfällen som följd. Det är en mycket viktig aspekt i vårt destinationsarbete, betonar Mattias Jighede.