Mölndal har ett antal starka be­söksmål, aktiviteter och event som kan locka långvä­ga besökare. Till exempel Gunnebo och Hills Golf & Sports Club. Se webbsidan upplevmolndal.se (Foto: Lina Ikse och Johan Hampf)

Upplev Mölndal

Mölndal som besöksdestination har flera riktiga publikdragare. Men inget är så bra att det inte kan bli bättre. Det är bakgrunden till en ny besöksnäringsstrategi, för övrigt Mölndals stads första.

– Besöksnäringen är en av de näringar som har det tuffast under rådande pandemi. Därför är det viktigt med en strategi som ger framtidstro och hopp. Vår strategi är långsiktig och tar sikte på 2035, säger näringslivsutvecklaren Mattias Jighede.

Mölndal har redan i dag en stark och kontinuerligt växande besöksnäring. Att läget i regionen, med Göteborg som närmaste granne, alldeles intill Liseberg, spelar en stor och viktig roll säger sig självt.

– Vi är ett mycket bra komplement till den stora destinationen Göteborg. Vi har flera egna starka besöksmål, aktiviteter och event som kan locka långväga besökare. Kanske för ett andra eller tredjedags besök, efter att först ha klarat av Göteborg säger Mattias Jighede.

Gunnebo Slott och Trädgårdar, Kvarnbyn, Åbytravet och Hills Golf & Sports Club är välbekanta besöksmål.

– Men här finns många fler och nu lägger vi med den nya strategin ännu större fokus på att förstärka Mölndal som besöksdestination, säger Mattias Jighede.

Det har funnits, menar han, tydliga behov av att samla besöksnäringen under en gemensam flagg. Det har nu genomförts med konceptet Upplev Mölndal.

– Men vi vill nå fler genom att på olika sätt ta vara på och stärka Mölndals attraktionskraft, att få människor att vilja besöka, bo och verka i vår stad. Med ökad attraktion påverkas även företag att vilja etablera med fler arbetstillfällen som följd. Det är en mycket viktig aspekt i vårt destinationsarbete, betonar Mattias Jighede.

Mölndal har ett antal starka be­söksmål, aktiviteter och event som kan locka långvä­ga besökare. Till exempel Kvarnbyn. Se webbsidan upplevmolndal.se (Foto: Hans Wretling)

En prioriterad åtgärd är att öka samverkan mellan staden och det lokala näringslivet. Bland annat kring möten och evenemang. Investeringar i den kulturhistoriska miljön ligger också högt på priolistan. Det gäller även ambitionen att alltid ha med besöksnäringsperspektivet i stadsplaneringen kring nybyggnation.

Här är succén med Mölndals innerstad ett lysande exempel på hur en centrumomvandling kan skapa en helt ny attraktionskraft. 

– Just nu tittar vi på möjligheten att skapa fler alternativa boenden till hotell. Vi har till exempel ingen campingplats och behöver även stugbyar och ställplatser för husbilar. Det i sig bidrar till ökad handel och fler restaurangbesök, till exempel vid stora möten och evenemang, säger Mattias Jighede.

Mölndal som mötesdestination har på senare år växt sig allt starkare. Åby Arena med trav, mässa och hotell drar årligen stor publik och många besökare. Nordic Choice´s nya hotell Quality Hotel The Weaver vid Krokslätts fabriker, med Petter Stordalen som ägare, blir en rejäl förstärkning till destinationen.

– Nya stadsdelen Forsåker vid Kvarnbyn är en spännande satsning som vi tror kommer att bli ett populärt framtida besöksmål. På sikt kommer även nya innovationsklustret GoCo Health Innovation City vid AstraZeneca att innebära väldigt många anledningar till besök, även internationella. Så framtiden ser onekligen ljus ut, avslutar Mattias Jighede.

Text: Per-Åke Hultberg